Celem
wypełniania deklaracji rocznych jest ustalenie wysokości zobowiązania
podatkowego, jakie powinien uregulować podatnik. Po wykonaniu wszystkich
obliczeń i ustaleniu wysokości należnego podatku dochodowego, konieczne jest
porównanie otrzymanej kwoty z sumą zaliczek na podatek dochodowy, które zostały
opłacone w trakcie 2014 r. Jeżeli całkowita kwota odprowadzonych zaliczek
przekracza wysokość należnego podatku, mamy do czynienia z nadpłatą. W
momencie, gdy suma zaliczek jest niższa od obliczonej wysokości podatku, w pit
za 2014 r. powstaje niedopłata, którą podatnik jest zobowiązany uregulować.
Nadpłata
podatku – jak otrzymać zwrot?
Zgodnie
z obowiązującymi przepisami, podatnik ma prawo do otrzymania zwrotu
nadpłaconego podatku. Trzeba mieć jednak na uwadze, że fiskus zwróci nadpłatę
wykazaną w zeznaniu PIT 2014 tylko wtedy, gdy podatnik nie posiada żadnych
zaległości (np. nieuregulowanych zobowiązań podatkowych lub nieopłaconych mandatów
drogowych).
Zwrot
podatku można otrzymać na trzy sposoby:
- w formie przelewu bankowego,
- w formie przekazu pocztowego,
- w gotówce – odbierając go w kasie urzędu skarbowego.
Dawniej
wielu podatników otrzymywało zwrot nadpłaconej kwoty przelewem pocztowym.
Rozwój bankowości internetowej sprawił, że obecnie najwygodniej jest odebrać
zwrot podatku w formie przelewu bankowego. Zaletą przelewu jest brak
dodatkowych kosztów, przy przekazie pocztowym kosztami obciążany jest podatnik.
Żeby otrzymać zwrot nadpłaconego podatku dochodowego na konto bankowe, trzeba
poinformować urząd skarbowy o takim wyborze, podając numer osobistego rachunku
bankowego.
Jak
podać fiskusowi numer konta?
Jeszcze do niedawna aktualizacji
danych dokonywano przy pomocy formularza NIP-1 lub NIP-3. Obecnie podatnicy,
będący osobami fizycznymi, objętymi rejestrem PESEL, składają zgłoszenie
aktualizacyjne na druku ZAP-3.
Osoby, które chcą otrzymywać
zwrot podatku na konto bankowe powinny wypełnić część B.4. formularza (poz.
19-22), w której trzeba podać:
- kraj siedziby banku (oddziału),
- pełną nazwę banku (oddziału)/SKOK,
- imię i nazwisko posiadacza rachunku,
- pełen numer rachunku.
Wypełniony druk trzeba
złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania. ZAP-3 można
dostarczyć do urzędu osobiście, listownie lub w formie elektronicznej. Niestety
do wysłania formularza przez Internet niezbędne jest posiadanie kwalifikowanego
podpisu elektronicznego. Dlatego najlepiej wypełnić ZAP-3 w formie papierowej,
a deklarację roczną wysłać przez Internet, korzystając z pit za 2014 program.
Zmiana
numeru konta
Z
formularza ZAP-3 powinny także skorzystać osoby, które chcą zmienić numer
rachunku bankowego. Żeby anulować wcześniejsze informacje, wystarczy ponownie
wypełnić ZAP-3 i podać w nim nowe dane. Warto pamiętać, że raz podany numer
konta bankowego będzie uznawany przez fiskus za aktualny aż do momentu, w
którym podatnik nie złoży rezygnacji lub nie dokona zmiany. Oznacza to, że aby
otrzymywać zwrot podatku na rachunek bankowy, wystarczy złożyć formularz ZAP-3
tylko raz, nie trzeba go wypełniać co roku.
Witam serdecznie! Chciałbym zadać pytanie na temat zwrotu podatku. Czy na termin zwrotu nadpłaconej kwoty wpływa czy wypełniam pit przez internet, czy robię to lokalnie w Urzędzie Skarbowym?
OdpowiedzUsuń