Rozlicz PIT

piątek, 20 marca 2015

Jak otrzymać zwrot podatku na konto bankowe?

Celem wypełniania deklaracji rocznych jest ustalenie wysokości zobowiązania podatkowego, jakie powinien uregulować podatnik. Po wykonaniu wszystkich obliczeń i ustaleniu wysokości należnego podatku dochodowego, konieczne jest porównanie otrzymanej kwoty z sumą zaliczek na podatek dochodowy, które zostały opłacone w trakcie 2014 r. Jeżeli całkowita kwota odprowadzonych zaliczek przekracza wysokość należnego podatku, mamy do czynienia z nadpłatą. W momencie, gdy suma zaliczek jest niższa od obliczonej wysokości podatku, w pit za 2014 r. powstaje niedopłata, którą podatnik jest zobowiązany uregulować.


Nadpłata podatku – jak otrzymać zwrot?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, podatnik ma prawo do otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku. Trzeba mieć jednak na uwadze, że fiskus zwróci nadpłatę wykazaną w zeznaniu PIT 2014 tylko wtedy, gdy podatnik nie posiada żadnych zaległości (np. nieuregulowanych zobowiązań podatkowych lub nieopłaconych mandatów drogowych).
Zwrot podatku można otrzymać na trzy sposoby:
  • w formie przelewu bankowego,
  • w formie przekazu pocztowego,
  • w gotówce – odbierając go w kasie urzędu skarbowego.
Dawniej wielu podatników otrzymywało zwrot nadpłaconej kwoty przelewem pocztowym. Rozwój bankowości internetowej sprawił, że obecnie najwygodniej jest odebrać zwrot podatku w formie przelewu bankowego. Zaletą przelewu jest brak dodatkowych kosztów, przy przekazie pocztowym kosztami obciążany jest podatnik. Żeby otrzymać zwrot nadpłaconego podatku dochodowego na konto bankowe, trzeba poinformować urząd skarbowy o takim wyborze, podając numer osobistego rachunku bankowego.

Jak podać fiskusowi numer konta?

Jeszcze do niedawna aktualizacji danych dokonywano przy pomocy formularza NIP-1 lub NIP-3. Obecnie podatnicy, będący osobami fizycznymi, objętymi rejestrem PESEL, składają zgłoszenie aktualizacyjne na druku ZAP-3.
Osoby, które chcą otrzymywać zwrot podatku na konto bankowe powinny wypełnić część B.4. formularza (poz. 19-22), w której trzeba podać:
  • kraj siedziby banku (oddziału),
  • pełną nazwę banku (oddziału)/SKOK,
  • imię i nazwisko posiadacza rachunku,
  • pełen numer rachunku.
Wypełniony druk trzeba złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania. ZAP-3 można dostarczyć do urzędu osobiście, listownie lub w formie elektronicznej. Niestety do wysłania formularza przez Internet niezbędne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dlatego najlepiej wypełnić ZAP-3 w formie papierowej, a deklarację roczną wysłać przez Internet, korzystając z  pit za 2014 program.

Zmiana numeru konta

Z formularza ZAP-3 powinny także skorzystać osoby, które chcą zmienić numer rachunku bankowego. Żeby anulować wcześniejsze informacje, wystarczy ponownie wypełnić ZAP-3 i podać w nim nowe dane. Warto pamiętać, że raz podany numer konta bankowego będzie uznawany przez fiskus za aktualny aż do momentu, w którym podatnik nie złoży rezygnacji lub nie dokona zmiany. Oznacza to, że aby otrzymywać zwrot podatku na rachunek bankowy, wystarczy złożyć formularz ZAP-3 tylko raz, nie trzeba go wypełniać co roku.

1 komentarz:

  1. Witam serdecznie! Chciałbym zadać pytanie na temat zwrotu podatku. Czy na termin zwrotu nadpłaconej kwoty wpływa czy wypełniam pit przez internet, czy robię to lokalnie w Urzędzie Skarbowym?

    OdpowiedzUsuń